De toekomst van online dating: wat staat de single nog te wachten?

Meer dan vijftien jaar na de start van de eerste datingsite in Nederland is er veel veranderd. Datingsites hebben de opkomst van de sociale media overleefd, en sterker nog: het fenomeen online dating heeft er misschien juist wel van geprofiteerd. Contact leggen via internet is nog nooit zo normaal en makkelijk geweest. Ook het toenemende gebruik van smartphones heeft online dating alleen maar goed gedaan. De mogelijkheden om met mensen in de buurt contact te leggen zijn daarmee flink toegenomen. Online dating is nog niet uitontwikkeld. De techniek verandert voortdurend, en de mogelijkheden om liefde te vinden veranderen mee. Wat staat ons nog te wachten op datinggebied?

Nieuwe algoritmes

De traditionele datingsite met profielen die is ingericht als een doorzoekbare database zal langzaam verdwijnen. Het zoeken naar een partner in zo’n grote kaartenbak met profielen kan zeer veel tijd kosten. Automatische matching op basis van alleen leeftijd en woonplaats levert in de praktijk niet altijd het gewenste resultaat. Datingsites kunnen efficiënter, en vooral leuker. Steeds meer sites passen daarom vernieuwende matchingalgoritmes toe.

Soul2Match koppelt mensen met gelijke uiterlijke kenmerken Zo belooft Soul2Match dat gebruikers geen lange vragenlijsten meer hoeven in te vullen. Het algoritme van de datingsite richt zich niet op karaktertrekken, psychologische analyses of een studieprofiel, maar op gezichtskenmerken. Mensen zoeken partners die op hen lijken. Op basis van dit principe ontwikkelden vier Nederlanders een interessante technologie waarmee mensen worden gematcht op basis van hun uiterlijk. Door je eigen foto te uploaden krijg je de foto van een geschikte match voorgeschoteld. Bezoekers kunnen gratis een profiel aanmaken en matchen met eigen foto’s op de ‘Matchwall’ of op zoek gaan naar een lookalike in de database. De techniek is interessant, maar nog niet perfect. Het resultaat hangt sterk af van de foto die wordt geüpload. Niet alleen het uiterlijk, maar ook de gezichtsuitdrukking en de omgeving hebben invloed. Een vrolijke foto in het park kan een heel ander effect hebben dan een serieuze foto op de bank.

DNA dating

Nog een stap verder gaan de zogenaamde dna-datingsites. Die kijken niet naar uiterlijke kenmerken, maar naar de mate waarin je dna - het molecuul dat fungeert als belangrijkste drager van erfelijke informatie - compatibel is met dat van een ander.

Genepartner matcht op basis van DNA Genepartner is zo’n dna-datingsite. Na betaling van zo’n 250 dollar krijg je een kit waarmee je een sample kunt nemen van je speeksel. Die stuur je naar het Zwitserse laboratorium van Genepartner, waar je dna onder de loep wordt genomen. Daar kijken laboranten specifiek naar hla, dat zijn antigenen die aanwezig zijn in alle lichaamscellen, behalve in de rode bloedcellen. De moleculen daarin spelen een belangrijke rol in de activatie van het immuunsysteem. Hoe groter de variatie in hla-genen, des te groter de variatie in mogelijke immuunresponses. Ook in de evolutie is dit terug te zien: kinderen van stellen met een hogere variëteit in hla-genen (en dus immuunresponses) zijn beter beschermd tegen een groter aantal verschillende ziektes. De bedenkers van dna-matching zien de diversiteit in hla daarmee ook als een goede basis om te bepalen of een langetermijn romantische relatie tussen twee personen goed kan werken.

Het lijkt allemaal futuristisch, maar er is een reden om aan te nemen dat dna-matching werkt. We selecteren in het echte leven namelijk ook al onbewust op hla. Individuen met een overeenkomstige hla-set vinden de lichaamsgeur van de ander minder aantrekkelijk dan die van personen met een afwijkende hla-set. Zodoende wordt de partnervorming met iemand met een afwijkende hla-set bevorderd, wat de kans op nakomelingen met een mix van hla-typen (en dus een beter afweersysteem) garandeert.

Inspiratie voor IRL

Er zijn ook nieuwe datingsites die zich richten op het leuker maken van het datingproces. Een voorbeeld is de Amerikaanse site HowAboutWe, die als missie heeft mensen te inspireren om met originele dates op de proppen te komen. Het idee is simpel. Op de site kun je je idee voor je eerste afspraakje plaatsen, uiteraard aangevuld met een profiel. Vervolgens kunnen andere singles reageren als ze zo’n date met jou wel zien zitten. Sinds kort is het idee ook beschikbaar voor koppels, want ook die willen af en toe weleens IRL iets origineels doen samen.

Gamification

De app van Hot or Not is gericht op raten en niet op daten In de toekomst komen er steeds meer datingsites die gamification toepassen: spelelementen die het zoeken naar een date veel leuker maken. Een aantal datingsites heeft goed gekeken naar Hot Or Not (een profielensite die jaren geleden erg populair was) waar je twee foto’s zag en de leukste moest uitkiezen.

Paiq, Twoo en OkCupid maken alle drie gebruik van dit principe, omdat dat het veel leuker maakt om door profielen te bladeren. OkCupid zit ook vol met spelelementen. Zo kun je allerlei kennis- of karaktertestjes doen om jezelf te vergelijken met andere leden. De testjes zijn verschillend van niveau: sommige zijn uitgebreide persoonlijkheidstesten, andere zijn vergelijkbaar met de wat-voor-type-ben-jijtestjes zoals je die vindt in veel vrouwenbladen. Natuurlijk kan de uitslag van zo’n test aanleiding zijn tot een gesprek.

Er zijn ook datingsites die werken met puntensystemen en badges om actieve leden te belonen. Op Zoosk krijgen leden die vaker inloggen of nieuwe leden uit het eigen netwerk aanbrengen punten die je kunt inruilen voor meer aandacht op de site of het versturen van interesseberichten. Datingsite Skout deelt een ranking van leden die het meeste actief zijn op de site. Als je veel op de site aanwezig bent (en veel credits koopt) word je daardoor beter zichtbaar voor andere leden. Ook Paiq ‘beloont’ leden op zo’n manier. Je krijgt credits in ruil voor je beoordeling van de kwaliteit van de door de computer voorgestelde matches. Die credits kun je weer gebruiken om meer mensen te benaderen of jezelf als invisible (onzichtbaar voor bepaalde leden) op de site aan te melden.

De moderne single die online naar liefde zoekt is verwend en wil niet alleen een goed aanbod van andere singles op een datingsite, maar zoekt ook enjoyment: het zoeken naar een date moet wel een beetje leuk zijn. Daarom zullen nieuwere datingsites ook steeds meer elementen van gamification bevatten.

De rol van Facebook, Apple en Google

De opkomst van sociale media en mobiel internet heeft gezorgd voor verfijndere matchingtechnieken. Facebook heeft de techniek van start-up Glancee, waarmee je mensen in de buurt ontmoet met dezelfde interesses. Gemeenschappelijke vrienden vind je via Facebook en Wikipedia om gebruikers te matchen op basis van hun interesses. Als je bijvoorbeeld van Apple houdt, matcht Glancee je met mensen in de buurt die zijn geïnteresseerd in hippe technologiemerken.

Het zou zomaar eens kunnen dat ook Apple zich gaat richten op online dating. Dat bedrijf deed een nieuwe patentaanvraag waarmee je op de iPhone mensen met dezelfde interesses in de buurt kunt vinden. Het resultaat is een dienst waarmee je met je smartphone je volgende vriend, businesspartner of date ontmoet. Dat betekent misschien wel het einde van ongemakkelijke gesprekken met vreemden. Met het voorstel van Apple kun je namelijk op basis van iemands individuele voorkeuren en gedrag, handmatig bepaald (vragenlijsten, voorkeuren, et cetera) of automatisch (sociale media of iPhonedata), anderen vinden die met jou matchen. Dit is precies wat datingsites als Parship met lange vragenlijsten en matchingalgoritmes ook proberen te bereiken.

Google Glass en dating in de toekomst Terwijl Facebook en Apple dit soort technieken verder ontwikkelen, werkt de derde grootmacht op digitaal gebied, Google, aan een andere technologie. De techniek voor gezichtsherkenning genaamd Find My Face lijkt in eerste instantie niets met dating te maken te hebben. Find My Face is bedacht om namen te vinden bij gezichten op het sociale netwerk Google+, zodat die automatisch getagd kunnen worden. Maar gekoppeld aan de camera van je smartphone zijn de mogelijkheden plotseling eindeloos: door je telefoon op iemand te richten zou je direct alle informatie kunnen zien die een persoon online over zichzelf heeft gedeeld. Ideaal voor het scannen van potentiële dates op straat, maar tegelijkertijd ook enorm schadelijk voor de privacy.

Het lijkt een beeld afkomstig uit een sciencefictionfilm: willekeurige mensen worden gescand met een apparaat en direct verschijnen uitgebreide demografische en persoonlijke kenmerken in beeld. Toch is dit beeld helemaal niet zo ver weg. Google lanceerde al een app die objecten kan herkennen als je er een foto van maakt en die hier vervolgens informatie over kan geven (Google Goggles). Find My Face leek eerst te worden geïntegreerd in Goggles, maar dat heeft Google uiteindelijk toch niet gedaan. Een medewerker van Google meldde aan cnn: ‘Face recognition we will bring out once we have acceptable privacy models in place.’ Blijkbaar voorzag het bedrijf dat de privacy zo wel heel erg in het gedrang zou komen: voor stalkers, freaks of nieuwsgierige personen zou het uiterst eenvoudig worden om van iedere voorbijganger persoonlijke informatie te achterhalen.

Deze tekst verscheen in het boek Liefde in tijden van Facebook.

Datingsites zijn al lang niet meer hetzelfde als vijf jaar geleden. In de toekomst komen er meer mobiele datingsites die ons pro-actief en beter matchen met mensen in de buurt. Daten wordt leuker door gamification, en nieuwe manieren van dating doen hun intrede.